توصیه های مسافرتی سفر به چین

در این گزارش تلاش شده است به مزایا و معایب کشور چین جهت مسافرت پرداخته شود. همچنین نکاتی را که در سفر به چین باید مورد توجه قرار داد توضیح داده شده است. خاطر نشان می سازد با توجه به شرایط پاندمی کرونا بسیاری از قوانین و دستورالعمل های گذشته جهت سفر به چین تغییر یافته و در حال حاضر توجه به نکات زیر می تواند در صورت فراهم شدن امکان سفر به این کشور، مورد استفاده  قرار گیرد.

توصیه های مربوط به پاندمی (کرونا ویروس):

1) در حال حاضر اکثر استان های چین وضعیت سفید گزارش شده است و طبق آخرین اخبار تا 24 جولای 1550268 دوز واکسن تزریق شده است. 223 میلیون نفر یعنی 8/13% از جمعیت چین هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. بر اساس آخرین تحلیلی ها تا آخر اوت 2021، 720 میلیون نفر هر دو دوز واکسن را دریافت می کنند. استفاده از ماسک در شرایطی که موارد ابتلا در شهر دیده می شود اجباری است و به ویژه در مکان های عمومی مسقف باید مورد استفاده قرار گیرد. برخورداری از اپلیکیشن HEALTHKIT به عنوان سامانه­ای دقیق جهت بررسی وضعیت تردد و واکسیناسیون افراد، در مکان های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین همه افراد باید این اپلیکیشن را در گوشی های همراه خود نصب نمایند.

2) در حال حاضر با توجه به شرایط پاندمی کرونا دولت چین صدور روادید گردشگری و دانشجویی و اجازه ورود به چین را تا اطلاع ثانوی لغو نموده است. روادید کار و ... طی هماهنگی وزارت خارجه چین با نهادهای ذیربط به ندرت صادر می­گردد.

3) ورود به چین نیاز به انجام آزمایشات مربوطه از جمله تست PCR و تست آنتی بادی دارد و بعد از ورود به چین و انجام مجدد آزمایشات، مسافر به مدت 3 هفته در هتل هایی که بدین منظور درنظر گرفته شده، قرنطینه می گردد.

4) وبسایت اطلاع رسانی در این خصوص:http://en.nhc.gov.cn/

توصیه های مربوط به ایمنی و امنیت:

اکثر راه ها باز و بدون مشکل هستند مگر در مواردی که گزارش جدید از مورد ابتلا به کرونا اعلام شود که به سرعت قرنطینه و راه های ارتباطی آن موقتا مسدود می گردد.

به دلیل وجود تعداد زیاد استفاده از دوربین های مدار بسته و نظارت کامل پلیس امکان جرم کاهش یافته، ولی به جهت احتیاط باید تلاش گردد هر گونه نقل و انتقال و مسافرت از طریق مبادی رسمی ثبت شده جهت خرید و فروش بلیت وسایل نقلیه انجام گیرد.

 توصیه های مربوط به سفر و جاده:

خرید بلیط حتما باید از طریق مراکز رسمی و  اپلیکیشن های موجود انجام تا در شرکت های رسمی ثبت گردد و در زمان بروز هرگونه حادثه شرکت های حمل و نقل مسئولیت را بر عهده گرفته و امور را پیگیری نمایند.

وبسایت اطلاعات جاده ای: www.chinahighway.com

وبسایت خرید و فروش بلیط اتوبوس قطار و هواپیما: www.qunar.com

خرید بلیط هواپیما:www.csair.com/en/

wwwceair.com/guide2/

www.airchina.com.cn

سایت فرودگاه ها: www.ga.aopa.org.cn/web_airport

سایت راه آهن: www.12306.cn/en/

توصیه های مربوط به تروریسم:

در کشور چین به دلیل فضای امنیتی موجود، اقدامات تروریستی وجود ندارد.

 توصیه های مربوط به قوانین گمرکی:

به طور کلی ورود اقلام زیر به چین ممنوع است: انواع اسلحه، مهمات و مواد منفجره؛ ارزهای تقلبی و اوراق بهادارتقلبی؛ مکتوبات فایلها فیلم ها یا عکس هایی که از منظر منافع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی چین زیان آور است؛ سموم کشنده؛ داروهای غیرقانونی و مواد مخدر؛ حیوانات و گیاهان ناقل بیماری، غذاها، داروها و سایر کالاهایی که از مناطق مبتلا به بیماری می­آیند.

توصیه هایی مربوط به عرف های محلی:

درچین، محدودیت خاصی در خصوص پوشش و مسائل عرفی وجود ندارد.

 توصیه های مربوط به مدارک مورد نیاز جهت ورود:

افراد مقیم و یا مسافر باید دارای گذرنامه، ویزای معتبر و یا کارت اقامت باشند.

همراه داشتن گذرنامه معتبر و روادید(اجازه ورود)؛

در حال حاضر انجام آزمایش های مربوطه از جمله تست PCR و آنتی بادی ضرورت دارد.

 توصیه های مربوط به بهداشت و درمان:

جهت ورود به چین توصیه می شود حتما بیمه مسافرتی دریافت گردد. در صورت نیاز به اورژانس و اقدامات اورژانسی با شماره 120 تماس گرفته تا در اسرع وقت خدمات لازم ارائه گردد.

در سایت زیر امکان دستیابی به تمام اطلاعات بهداشتی و درمانی چین از جمله فهرست بیمارستان هایی که به خارجی ها در استان های مختلف چین خدمات می دهند قرار دارد:

en.nhc.gov.cn

 درخصوص دریافت دارو و ملزومات پزشکی سایت english.nmpa.gov.cn  معرفی می گردد.

توصیه های مربوط به بلایای طبیعی:

با توجه به شرایط اقلیمی این کشور، بارش های شدید باران در فصل بهار و تابستان بسیار دیده می شود که در مواردی به طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب ها می انجامد. اقدامات امدادی در صورت بروز مشکلات طبیعی در این کشور با سرعت و کیفیت لازم انجام می گیرد.

 توصیه های مربوط به ارز رایج و توصیه های تجاری و اقتصادی:

تنها ارز قابل استفاده در چین یوان می باشد. ارزش هر یورو حدودا معادل 8 یوان می باشد. امکان تبدیل ارز برای خارجی­ها در بانک­ها وجود دارد. ولی بر اساس شرایط تحریمی این امکان برای ایرانیان امکان پذیر نمی باشد. بنابراین در صورت تمایل به سفر به چین حتما ارز یوان همراه داشته باشید.

برخورداری از حساب بانکی جزو اولین نیاز های زندگی در چین است. بیشتر امور  مالی از طریق اپلیکیشن هایی چون الیپی و ویچت و به صورت پرداخت اینترنتی انجام می گیرد. در برخی مراکز امکان پرداخت نقدی وجود ندارد.

 ارزیابی و اعتبار سنجی مزیت های کشور متوقف فیه:

جمهوری خلق چین، پرجمعیت‌ترین کشوردنیا با بیش از ۱.۳ میلیارد نفر سکنه ‌است. این کشور در شرق قاره آسیا واقع شده و توسط حزب کمونیست چین در قالب نظام تک ‌حزبی اداره می‌شود. چین چشم‌انداز طبیعی متنوعی دارد، از استپ‌های جنگلی و بیابان­هایی چون گبی نزدیک به مغولستان و سیبری تا جنگل‌های گرمسیری درسرزمین‌های مرطوب جنوبی نزدیک ویتنام، لائوس و میانمار.

 مناطق غربی کشور ناهموار است و در مقابل، نواحی شرقی این کشور کم‌ارتفاع است و باساحلی به طول ۱۴.۵۰۰ کیلومترمربع در جنوب شرقی با دریای جنوب چین و در شرق با دریای شرق چین همسایه‌ است که در سوی دیگر تایوان، کره و ژاپن قرار گرفته‌اند. این طبیعت متنوع و برخورداری از اقتصادی شکوفا و جاذبه های گردشگری متعدد، این کشور را به یکی از قطب های تجارت و توریسم در جهان تبدیل کرده است.

 توصیه کلی مسافرت به کشور متوقف فیه برای شهروندان ایرانی:

ضرورت سفر خود را مجددا بررسی کنید.

وجود مشکلات بانکی از جمله عدم امکان گشایش حساب بانکی و مشکلات ناشی از آن مهم ترین مسائلی است که ایرانیان در این کشور با آن مواجه هستند. مشکلات موجود جهت تجارت با این کشور به دلیل امکان سوء استفاده باندهای کلاهبرداری از تجار ایرانی به ویژه بعد از تحریم های گسترده علیه ایران، کاملا مشهود است.

از دیگر نکات قابل توجه در چین پیچیدگی های زیاد در راستای دریافت اقامت بلند مدت، و عدم اعطای تابعیت به خارجی ها می باشد.

به هموطنان گرامی علاقمند به سفر به کشور چین توصیه می شود:‏

-قبل از انجام سفر علاوه بر توجه به هشدارهای مسافرتی مندرج در تارنمای وزارت امور خارجه، توجه ‏خاصی را به اعتبار گذرنامه، اخذ روادید معتبر سفر و هشدارهای بهداشتی چین ‏مبذول دارند.‏ ضمنا به منظور اجتناب از بروز هرگونه مشکل ضمن به همراه داشتن نشانی سفارت و کنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران ‏در چین (شانگهای، گوانگجو و هنگ کنگ)، در صورت بروز مشکل با نمایندگی های مزبور تماس حاصل فرمایند.

-رعایت قوانین و مقررات دولت چین در مدت اقامت.‏

-رعایت قوانین و مقررات گمرکی و نیز مقررات مربوطه به انتقال پول نقد( اعلام ارز همراه و همراه نداشتن ‏بیش از ده هزار دلار یا معادل آن).‏ نظر به اینکه مشاهده شده در بعضی بانکها محدودیت تبدیل ارز وجود دارد توصیه می شود که قبل از عزیمت ارز محل (یوان) به میزان مورد نیاز همراه داشته باشند.

‏-همراه نداشتن هر گونه داروی ممنوعه بر اساس قوانین و مقررات دولت چین (از قبیل داروها و قرصهای حاوی متامفتامین، مورفین، متادون، ترامادول و ...)‏

‏-همراه نداشتن هرگونه سلاح گرم و سرد (اعم از چاقو، پنجه بکس و ....).‏

-اعتماد ننمودن به افراد ناشناس و نسپردن مدارک هویتی خویش به آنها.‏

‏-قبول نکردن هر گونه بسته از افراد نا شناس در تمام مراحل سفر.‏

‏- افراد دارای روادید گردشگری چین جهت سفر به هنگ کنگ، تایوان و تبت نیاز به اخذ مجوز ویژه این مناطق دارند.

-اخذ روادید گروهی مستلزم ورود و خروج از یک مرز و بصورت گروهی و همزمان بوده و نگهداری برگ روادید مربوطه تا پایان سفر الزامی است.

-ضرورت ارائه پاسخ به سوالات احتمالی ماموران فرودگاه پیرامون هدف سفر بر اساس نوع روادید اخذ شده و لزوم توجه به انطباق نوع روادید اخذ شده با نوع فعالیت شغلی در چین.

-هموطنانی که در اماکنی بغیر از هتلهای رسمی اقامت می گزینند در اولین فرصت، محل اقامت خود را به نزدیکترین ایستگاه پلیس محلی اعلام نمایند.

سفر خوشی را برای شما آرزومندیم.

 

 

 - آدرس و شماره تماس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران:

No. 13 Dong liu Jie / San li tun Beijing China

(نزدیک ترین ایستگاه مترو به سفارت: خروجی D ایستگاه Liang Ma Qiao واقع در خط 10 مترو پکن)

کد پستی 100600

تلفن: 65322040-65324870-65324872(8610+)

ایمیل سفارتiranemb.bjs@mfa.gov.ir

-آدرس و شماره تلفن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای

No 17, FuXing Lu, 200031 Shanghai. Tel: (+8621)64332997-8

-آدرس و شماره تلفن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در گوانگجو

Unit 8B1, Concord Center, No. 57, LinJiang DaDao, Zhu Jiang New town, Guangzhou. Tel: (+8620)38078575

-آدرس و شماره تلفن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هنگ کنگ

Unit 701, 7/F, Suns Group Centre, Gloucester Road No. 200, Causeway Bay, Hong Kong. Tel: (+852)28458002